måndag 30 maj 2011

I väntrummet

Min helg har varit fylld av mycket som jag vill ha - härliga människor, kärlek, poker, lek och festligheter... Och för det är jag lycklig! Nöjd! Tillfreds! Men min helg har också fyllts av en diverse otrevligheter. Det är biverkningarna som smyger sig på....  Illamående, uppkördhet och andra komplikationer som en "fin flicka" som jag inte är riktigt bekväm med att formulera skriftligt... Men jag antar att ni kan gissa rätt bra ändå!

Idag vaknade jag dessutom med ont i halsen - lite, lite, men ändå. Kanske lite hypokondri men jag är livrädd att jag ska bli sjuk och äventyra tidsplanen så att allt tar ännu längre tid. Jag tog mig ändå upp till sjukhuset för den dagliga strålningen och måndagens provtagning. Alla som har varit "kunder" vid provtagningen på Ackis vet att det kan ta tid ibland, men idag var det nog extremt. När jag kom vid kvart över nio hade de hunnit fram till nummer 7. Och jag fick  nummer 38. Jag och min stolsgranne satt ett tag och försökte räkna ut hur lång tid det tog per person och försökte beräkna när vi skulle få komma in.

Men vi övergav ganska snart matematiken och började prata om sjukvården istället. Han hade en intressant (?) teori om att människor var mer villiga att spendera pengar på att laga sin bil än att laga sin kropp. Och varför kunde vi inte betala en tusenlapp eller två varje gång vi var på sjukhuset, det gör vi ju till verkstaden?? Har vi råd att lägga det på bilen så har vi råd att lägga det på oss själva, på vår kropp! Jag värmdes faktiskt av mannens genuina upprördhet över att bilen var värd mer än människan. Och visst kan man uppröras över det från tid till annan. Att saker är mer värda än människor. Att hårt går före  mjukt.

Men min stolsgranne verkade bara ha missat den lilla detaljen att vi faktiskt betalar en hel del för sjukvården genom våra skatter... Och han tittade lite förundrande på mig när jag upplyste honom om det. Sen log han och sa att det var ett bra argument. (för vad kan man ju undra...?)

Efter en och en halv timme fick jag komma in! Ett snabbt stick av en säker sköterska och "bara" två rör... Det blir nog en bra dag idag!

1 kommentar:

  1. Inte några fler paket som blivit öppnade ?? Bara lite nyfiken... du vet, hade det varit jag hade jag slitit upp alla på en gång...

    Hmmm, det kanske du också gjort men inte vill säga..."fin flicka" som du är.... ;-)

    Med egen erfarenhet kan jag säga: den som "nyttjat" sjukvården för allvarliga sjukdomar klagar oftast inte över den skatten vi betalar! Eller hur? Finns liksom ingen kostnad som kan jämföras med att bli frisk!

    Om man bortser från allt fisande (helt rätt, jag är ingen "fin flicka" jag kan skriva så) så verkar du haft en toppenhelg, låter som du träffat familjen Blom och varit på landet, eller ?
    Kämpa på! Den 17 finns en ledig sängplats till Riga!

    Kram Madde

    SvaraRadera