måndag 6 juni 2011

Heja Sverige!

Helgen har gått fort. Den har varit bra på det stora hela - trots jätte-trött-dipp i söndags då jag sov i princip hela dagen. Måste jobba vidare på att inte frustreras när det blir så och istället (som någon klok vän skrev) helt enkelt se det som vila som jag väl förtjänar!

Annars har solen smilat stort mot oss och, förutom min Samsung Galaxy, längtar jag mest av allt efter att de ska ta bort byggställningarna från min balkong så att jag kan börja sommarinreda den "på riktigt". Har köpt en ny baden-baden som jag planerar att placera under parasollet och "bo" i så fort vädret tillåter. Har shoppat lite blommor också som jag hoppas att jag förmår hålla liv i...

Annars har jag i morgon en extra jobbig tisdag som jag, framåt kvällen, kommer att vara tacksam att den är över!!! Startar 7.15 med att köa till provtagningen... 

Jag vet att jag ibland gnäller över den jobbiga behandlingen, över försäkringskassan eller långa timmar i väntrummet. Och självklart känns det skit att jag behöver gå igenom allt detta. Klart jag önskar att jag slapp. Men nu är det så här! Och frågan som känns naturlig en dag som denna är: Skulle jag ha haft råd med detta om jag bodde i ett land som USA? Hade kunnandet och tekniken funnits om jag bott i ett fattigt land? Hade jag haft rätt till det om jag bodde i ett odemokratiskt, diktatoriskt land?



Ju mer jag tänker på det, desto mer tacksam blir jag... Så är det något jag vill fira särskilt idag på Natonaldagen så är det att Sverige är ett riktigt bra land att bo i när man är sjuk!

1 kommentar: