fredag 8 april 2011

Vad är kunskap?

Lätt fråga - enkelt svar? Inte riktigt, men jag måste få opponera mig lite mot den begränsade synen på kunskap som jag tycker strömmar ut i dagens debatt . Det betyder inte att jag tycker att skolan ska sluta lära ut den typen av kunskap! Att jag tycker att det är oviktigt att kunna läsa, skriva och räkna. Självklart är det viktigt. Att vara orienterad i vår värld, vårt samhälle och vår historia - ja visst! Däremot tror jag inte att det räcker!

Sverige behöver också individer som kan samarbeta och lösa konflikter, som är trygga och mår bra och kan bry sig om sina medmänniskor. Vi behöver medborgare som har övat upp sin självkänsla och har hög kreativitet och problemlösningsförmåga. Det här är också kunskaper som skolan måste ta ett ansvar för att eleverna lär sig!

Om det är det som Björklund kallar flum så är jag flummigast av dem alla! Och jag är dessutom stolt över det!!

2 kommentarer:

  1. Lätt för dig att säga att du är flummig, när du har lärt dig använda ord som "problemlösningsförmåga" och rätt användning av tankstreck. I en flumskola ställs inga krav på att de ska kunna så svåra ord, men Björklund tar tillbaka kravskolan. Nu ska eleverna återigen få lära sig skriva som du har fått lära dig att skriva.

    Ingen har sagt att detta inte kan kombineras med att man dessutom fostrar tänkande individer med självkänsla. Nu är det fråga om att flumskolan har haft för låga krav på grundkunskaper.

    SvaraRadera
  2. Jag vill ha en skola som förmedlar både och... Och jag vill ha en skola där de olika typerna av kunskaper värderas lika högt! Du säger med någon slags självklarhet att det kan kombineras - men den självklarheten uppfattar åtminstone inte jag i debatten.

    SvaraRadera