torsdag 7 april 2011

Det vackraste som finns!

 - Varför skulle jag vara med i facket? sa han, och strök bort en slinga av luggen som skymde sikten när han kisade mot mig. Jag menar facket bara suger pengar ur oss och har ingen makt alls att påverka något. Det är ju ändå bara arbetsgivaren som bestämmer. Antingen sitter facket i arbetsgivarens knä eller så går fackpamparna på porrklubb för våra medlemspengar. Hur som helst så bryr dig sig inte om vad vi på golvet vill.....

Det han sa väckte en enorm ilska i mig. Jag ville skrika åt honom att han hade fel - att facket visst har någon betydelse, att facket visst påverkar. Jag ville skaka om honom och säga att det bara är fördomar och fråga honom hur han tänkte sig att vår värld skulle se ut utan fackförbund? Men jag förstod att han inte skulle lyssna på det så jag valde istället att säga så här:

För mig är facket det vackraste som finns. Facket - det är du och jag! Det är vi som jobbar tillsammans sida vid sida och som kommer överens om att vi ska stötta varandra. Arbetsgivaren kanske inte självklart lyssnar på oss varje gång vi vill - men att vi säger saker tillsammans, står upp tillsammans med en röst, gör att de till slut blir tvungna att lyssna! För mig är ord som solidaritet, demokrati och alla människors lika värde självklart likväl som att vi hjälps åt att bära varandras bördor. Fattar du inte - vi behöver varandra! Tillsammans är vi starka - tillsammans är jag stark!!! Vill du egentligen vara ensam?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar