onsdag 6 april 2011

Behörig lärare med inriktning mot fritidshem - fast inte på fritidshemmet?

Med stigande förvåning och lite positivt vibrerande blodplättar läste jag förordningen om behörighet idag http://bit.ly/e7QyBj och insåg att jag plötsligt är lärare även i herr Björklunds ögon! Vilken lycka! Som jag har väntat på det!

Visserligen är mitt ämne - fritidspedagogik - inte det ämne som kommer att ge mig legitimation. Och den verksamhet jag utbildat mig för att driva - som jag värnar om som en möjlig plats för elever att växa, att utvecklas och att lära sig - är fortfarande inte erkänd som en kunskapsskapande verksamhet värd att kvalitetssäkra med en legitimation.

Men man kanske inte ska haka upp sig på detaljer? Jag kan ju läsa 15p i något estetiskt ämne och bli legitimerad att undervisa i det på grundskolan. Det skulle ju vara roligt förstås... Men vilken skillnad skulle det göra för mig som lärare, för fritidshemmen och de barn som dagligen vistas där, egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar