måndag 4 april 2016

Välkommen hit, välkommen hem

Har haft underbara dagar i Madrid. En stad att älska. Vänner att älska. Upplevelser att bevara!

När vi kom hem och jag slog på telefonen på flygplatsen hade jag två meddelanden från min läkare på onkologen. Jag skulle ringa så snart jag kunde.

Tänkte väl inte så mycket på det först. Försökte hitta naturliga förklaringar. Men så ringde läkaren igen när vi satt på bussen från Arlanda. Och när han insåg att jag satt på bussen konstaterade han snabbt att han skulle ringa igen när jag hunnit hem. Då förstod jag att det var något...

Pratade länge. Han förklarade tålmodigt, som alltid, att knölarna i magen har ökat sedan i februari. Några har ökat i storlek och några har tillkommit. Skulle de ge sig på att stråla nu - som tanken varit - skulle fälten bli väldigt stora och biverkningarna många och svåra. Så nu har de tänkt om och föreslår istället först cellgifter. För att krympa. Eliminera. Utplåna.

Ja tack! Gärna utplåna! Men cellgifter?

Det känns naturligtvis bra att de är lyhörda för sjukdomen. Att de överväger. Och planerar om. Att de hela tiden tänker på vad som kan fungera bäst. Vad som har störst chans att lyckas.

Men det känns också tufft nu, Känner mig tilltufsad, förvirrad, hopknölad och stampad på. Känns naturligtvis jobbigt att det försämrats. Och det känns oerhört jobbigt med cellgifter. Fasar för illamående, domnande fötter, orkeslöshet, trötthet och håravfall.

Igen.

Dessutom varje vecka denna gång. Varje jäkla vecka. Först till och med mitten av maj. Men förmodligen också juni. Sen görs utvärdering och kanske mer cellgifter. Eller strålning. Allt avgörs efter hand - efter hur det svarar, hur det ser ut.

Hur fan ska jag orka? Just nu känns det helt omöjligt...

Men jag vet att jag reser mig. Redan i morgon känns det förmodligen annorlunda. Eller nästa vecka. Då är jag på väg upp igen. På tå igen. Kamplusten kommer att ta överhanden. Styrkan växer. Tillsammans reser vi oss. Jag vet!

För störst av allt är viljan att leva. Här. Med er!

#golife









2 kommentarer: