tisdag 7 april 2015

En heldag på onkologen

Påsken har varit fantastiskt skön. Jag har umgåtts, skattat och mått gott! Inte tänkt så mycket. Känt mig nästan som vanligt, alltså... ;-)

Och idag var det dags igen. Checkade in på "Casa onkologen" klockan 8 i morse. Fyrbäddsrum denna gång. Fick börja med att lämna nya prover eftersom de jag lämnat innan påsk visade för låga värden.  Det är framförallt de vita blodkropparna och blodplättarna som är för få. Helt enligt plan egentligen - de SKA vara låga när behandlingen verkar som mest. Men sen ska de hämta upp sig igen. En timme av nervositet. Hade de gjort det? Skulle vi kunna köra?

De nya provsvaren visade, tack och lov, en upphämtning och jag fick godkänt. Så då var bara att sätta igång. Nästan. För sen skulle också apoteket blanda de härliga cocktails jag skulle få. Och det tog lite tid till. Så jag passade på att sova lite...

Men runt 10 var vi igång. Härligt! I några minuter. Tills jag började känna mig jättekonstig - tryck över bröstet, enorm hetta i ansikte och på hals och överkropp, svårt att andas... En allergisk reaktion! Suck! Ganska vanlig biverkning de första gångerna, men inte ett dugg trevlig. Som tur var så avtog den direkt när sköterskan stängde av droppet och efter 15 minuters paus provade vi igen - men mycket lägre droppfrekvens. Då gick det bra!

Men det tog lång tid. Alva kom upp och försåg mig med lunch och sällskap. Och när Magnus sen väl hämtade oss vid halv 4 var jag helt slut! Fast jag egentligen inte gjort något alls...

Så det blev en lugn kväll i sängen. Trött men ändå välmående. Med choklad och "larviga", lättsamma sitcoms som sällskap. (Och lite spänd väntan/vånda om Cortisonet kommer att hålla mig vaken.)

Helt ok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar